|
На територията на Община Елин Пелин има 653 предприятия, които по вида собственост се разпределят както следва:
държавни - 6
общински - 4
частни - 643
Предстои приключване процеса на приватизация на държавните предприятия, като за решението дали общинските предприятия да бъдат приватизирани ще окаже влияние техните финансови резултати и качеството на управление на предприятията.
По численост на персонала предприятията се разпределят, както следва:
Таблица № 6
Сравнението за структуриране на бизнеса по показател тип предприятие между община Елин Пелин и Югозападен район за планиране показват сходна структура.
Структуроопределящите предприятия - големи и средни, са 2.30 % от общия брой на предприятията в общината при 2.42% за района за планиране. Причина за известно отклонение е участието при формиране на статистическите данни и на предприятията в столицата, което променя общата картина.
Броя на микро и малките предприятия като процентно съотношение отговаря на процентното разпределение за този тип предприятия в района за планиране.
Секторното разпределение на икономическия сектор в % по брой предприятия е както следва:
лека промишленост - 7,85 % , в това число:
- хранително-вкусова - 37,71 %
- шивашка - 5,36 %
- дървообработване - 12,5 %
- други - 44,43 %
тежка промишленост - 1,69 % , в това число:
- въгледобив - 9,09 %
- машиностроене - 18,18 %
- металообработване - 18,18 %
- огнеупорни керамични изделия - 9,09 %
- химическа промишленост - 18,18%
- строителна промишленост - 27,27%
селско стопанство - 3,23 %
туризъм - 0,62 %
услуги - 74,76 %
транспорт - 11,54 %
далекосъобщения - 0,31 %
Данните за 2001г. за Югозападен район за планиране за показател "Брой предприятия от нефинансовия сектор на икономиката по икономически сектори" показват следното разпределение:
Таблица № 7
В областта на индустрията в общината работят по-малко предприятия спрямо данните за плановия район. С особено решаваща роля за заетостта на населението е броя на индустриални предприятия, които по-своята структура са средни или големи предприятия. Трансформирането на икономиката и по-специално на собствеността на икономическите субекти е допринесла за нарушаване на това съотношение. При подобряване на условията за развитие на бизнес на територията на общината - изграждане на надеждни комуникационни връзки, развитие и подобряване на транспортната инфраструктура към столицата ще се промени и съотношението на предприятията от сектор индустрия, което като резултат ще повиши заетостта в общината.
Макар и селското стопанство да не е с решаваща роля за общината, на територията й работят повече на брой предприятия спрямо работещите в плановия район.
Анализът на средствата разходвани за жител от община Елин Пелин показва завишение при разходите за образование за сметка на дейностите за здравеопазване и култура.
Таблица № 8
Разходи по дейности (лв/жител) за 2003г.
SWOT анализ на Икономическото развитие
Силни страни:
Стратегически транспортен възел с възможност за реализация на продукция и доставки;
Добра инфраструктурна осигуреност - пътища, ж.п. транспорт, комуникации;
Добро индустриално развитие на общината;
Процес на газифициране на промишлената и битова зони;
Новостартирали дейности на територията на общината - мебелна и текстилна промишленост;
Наличие на свободна територия със възможност за бързо изграждане и осигуряване на необходимите транпортни и комуникационни връзки към нея;
Свободен човешки ресурс ;
Слаби страни:
Недостатъчни технически условия за привличане на инвестиции и откриване на бизнес възможности(обособена индустриална част със съответната инфраструктура);
Лошо състояние на довеждащата инфраструктура;
Липса на кадастрална карта и обособяване на хомогенна структура на индустриалната зона - съчетание на общинска и частна собственост
Недостатъчно промотиране възможностите за откриване, изграждане и развитие на бизнес дейности на територията на общината;
Предимства:
Близост до столицата, като център на административна, транспортна и търговска дейност;
Възможност за развитие на нови икономически дейности и обслужване на потенциален голям пазар;
Наличие на инвеститорски интерес за стартиране и изпълнение на бизнес начинания;
Заплахи:
Минимален бюджет за капиталови разходи и поддръжка на съществуващата довеждаща инфраструктура;
Непоследователна политика при определяне приоритетите за развитие;
Липса на инвентаризация собствеността на земята и възможностите за развитие на изграждане на съвременна индустриална зона. |
|
|
|