|
Транспорт,транспортна мрежа и услуги
На територията на община Елин Пелин преминават автомагистрала "Хемус", автомагистрала "Тракия", главен път №6 и пътища от 1-ви до 3-ти клас, които изграждат добра инфраструктурна обвързаност със София от една страна, и с южната и северна част на страната от друга страна.
Общината се явява главен транспортен възел и пресечна точка за транспорта от двете страни на Стара планина. Съществува и удобна връзка с международен път Е-79, част от трансевропейски коридор №4.
Общата дължина на общинските пътища е 111км., на републиканските -107км., и на уличната мрежа в населените места - 193км.
Община Елин Пелин е разположена на територия от 433 кв.км., представляваща 6% от територията на района за планиране, докато общинските пътища и тези от републиканската мрежа представляват 7.6% от общата дължина на пътната мрежа на територията на плановия район. Налице са достатъчно предпоставки за развитие на транспортните услуги, които са важна част за потенциалното налагане на общината като алтернатива на промишлена зона София чрез изграждане на бизнес инфраструктура в областта на строителната и мебелната промишленост, спедиторска и транспортна дейност.
С изключение на двете автомагистрали състоянието на всички останали класове пътища не е добро.
Важна пътна комуникация за общината е републикански път №105 гр. Елин Пелин - с.Столник, осъществяващ връзка между двете магистрали, като състоянието му е задоволително, но няма направени отклонения от магистралите и на места е с недостатъчна ширина на платното.
В момента отклоняването от двете магистрали става чрез нерегламентирани отбивки, които са опасни за движението.
Особено тежко е състоянието на общинските пътища, където е необходимо извършването на рехабилитация и реконструкция на около 1/4 от общинските пътища, като с приоритет се разглеждат тези, осигуряващи връзки с други общини и близките градове.
От първостепенно значение е подобряването на характеристиките на пътя свързващ Елин Пелин и столицата. Първа стъпка в тази посока е извършването на инвентаризация състоянието на пътищата и разработване на план за подобряване транспортните комуникации на територията на общината.
Транспортното автообслужване на населението се осъществява от общинска фирма "Елин Пелин Автотранс"ЕООД, "Автогара"ЕООД гр.Елин Пелин , "Автобуси" ЕООД гр.София, ЕТ"Илияна"с.Априлово и други частни фирми. Основният пътникопоток на автобусния транспорт е Елин Пелин - София, в резултат на големия брой жители от община Елин Пелин, работещи и учещи в София.
"Елин Пелин Автотранс"ЕООД е най-голямото автотранспортно дружество в общината. То осъществява международен и вътрешен автотранспорт. Средно тежък автопарк имат и по-големите дружества осъществяващи дейност на територията на общината. Международния и вътрешен автотранспорт е представен много добре и при средния частен сектор със средоточие в гр.Елин Пелин, гара Елин Пелин и с.Равно поле.
Съществуващият потенциал за транспортно обслужване може да обслужва и по-голям пътникопоток, особено ако бъде разработена нова промишлена зона на територията на общината.
Таксиметровите коли - леки, лекотоварни и товарни изцяло са собственост на еднолични търговци. Не е налице концентрация на този вид услуги - много на брой фирми предлагат таксиметрови услуги при непостоянно ниво на качеството на услугите.
Много добре развит е ж.п. транспорта. На територията на общината има две основни ж.п. гари - гара Елин Пелин на линията София - Пловдив -Свиленград и гара Столник на линията София - Карлово - Бургас. И двете гари са с много добра инженерна инфраструктура и са разположени на основната пътна артерия на общината - първи клас път № 105 - с.Елешница - с.Столник - гр.Елин Пелин - гара Елин Пелин - с.Нови хан. Транспортната схема на автобусния превоз е съобразена с ж.п. разписанията за превоз на пътници.
Железопътният транспорт може да бъде важен фактор при разработването на индустриалната зона, имайки предвид връзката с пристанище Бургас и възможността за евтин транспорт до община Елин Пелин. Възможно е да се наложи разширяване на съществуващите инженерни структури, с цел по-голям капацитет за товаро-разтоварни работи и терминали за съхранение на материали и стоки.
В момента е в процес на разработване нова транспортна схема на общината, която ще бъде съобразена максимално с нуждите на населението на общината.
Водоснабдяване и канализация
Водоснабдяването на всички селища в община Елин Пелин е за сметка на собствени водоизточници с изградени към тях помпени станции или каптажи за естествено налягане в планинските селища.
Общата дължина на водопроводите в селищата на общината е 285км., в т.ч. 87км. външни и 198км. вътрешни.
Водопроводната мрежа в цялата община е силно остаряла и амортизирана. В с.Равно поле и с.Чурек предстои доизграждането й. За с.Столник и с.Потоп предстои пълната замяна на захранващите водопроводи тъй като старите са повредени до такава степен, че практически са неизползваеми. Проектна готовност за ремонт на инфраструктурни обекти има само за изграждане на водопровод за с.Столник.
Канализационни мрежи са изградени в гр.Елин Пелин и гара Елин Пелин с обща дължина 34км. Частично изградени канализационни мрежи имат селата: Габра, Петково, Доганово, Голема Раковица и Мусачево.
ВиК дружеството, експлоатиращо водопроводната и канализационната мрежа в общината е държавно.
Водите на язовир "Огняново" се използват за земеделско напояване на землищата на селата Огняново и Доганово.
Общият проблем за общината е липсата на пречиствателна станция за отпадъчните води, както и необходимостта от подмяна на съществуващите водопроводи и доизграждането на канализационната мрежа.
Телекомуникации
На територията на община Елин Пелин, дейността се осъществява от Териториален възел "Далекосъобщения" - гр. Елин Пелин.
В гр.Елин Пелин и в още десет селища на общината са изградени и се експлоатират АТЦ тип "А -29" с монтиран капацитет 11 400 поста, от които 1582 са свободни.
В четири от селищата са изградени и се експлоатират ТЦ тип "КРС" с монтиран капацитет 800 поста, от които 2 свободни.
Инсталираните АТЦ - "А - 29" позволяват ползването на автоматични селищни, междуселищни и международни телефонни разговори. Използваният тип АТЦ е морално остарял и не позволява използването на високоефективните съвременни технологии в телекомуникациите.
В момента към Териториален възел "Далекосъобщения" - гр. Елин Пелин е изградена и предстои пускане в експлоатация цифрова телефонна централа, която е изнесен цифров капацитет на телефонната централа в кв."Левски" в София. Капацитета на новата централа е 1500 поста.
На територията на общината действа добре изградена "GSМ" система, която осигурява добро покритие и сигурна връзка на територията на общината.
Изградена е оптична връзка между Елин Пелин и София, която е част от Южната оптична магистрала на БТК от София за Пловдив с отклонение за Ботевград и Мездра.
През Елин Пелин преминава оптична връзка, която е собственост на Държавната администрация.
През Елин Пелин преминава и частна оптична магистрала, която е собственост на "Кейбъл - България" от София през Елин Пелин, Горна Малина и Панагюрище за Пловдив.
Необходимо е осигуряване на по-свободен и лесен достъп до предлаганите услуги за цялото население на общината, като и предвиждане на техническа възможност за осигуряване на телекомуникации за промишлената зона.
Електроснабдяване
На територията на община Елин Пелин са разположени системо образуваща подстанция "Столник" и подстанция 110 КV гара Елин Пелин.
Електроразпределителните система и съоръжения на общината са в сравнително добро състояние. Със стартиралата реформа в енергийния отрасъл общината трябва да извърши остойностяване на електросъоръженията изградени от общината и прехвърлени на енергийните структури и приспадане на тези стойности от общинските задължения към НЕК.
Друга основна задача е извършването на основен ремонт на електросъоръженията във всички населени места на общината с цел изграждане на максимално икономична система за улично и обществено осветление.
Необходимо е и решаването на проблема с извеждане на индивидуалните електромери на домакинствата в ромските квартали за наблюдение и контрол.
Газификация
През територията на общината между гр.Елин Пелин и гара Елин Пелин преминава магисталния газопровод на републиката. В двете селища е и фирменото средоточие на общината. Тези два фактора естествено са довели до пълната промишлена газификация на фирмите работещи на територията на общината. В момента в общината работят първите две обществени парови централи на природен газ - МБАЛ и СОУ "Васил Левски" - гр.Елин Пелин.
Изградения в гр.Елин Пелин газопровод с две отклонения и осигурена възможност за изграждане на трето дават възможност за да бъдат разпределени допълнително 2190 Nm3/h, които като топлинна мощност са еквивалентни на около 20000 kW/h. Всичко това е предпоставка за газифициране на още обществени и битови сгради. Данните за възможностите за газификация на гр.Елин Пелин са взети от "Техническа експертиза за газификация на гр.Елин Пелин", извършена от "Газтерм"ООД.
При наличието на суровинна обезпеченост с природен газ, преминаването към цялостно отопление на сградите на територията на общината ще доведе до значителни икономии както за производствените предприятия, така и за населението на общината.
За целта общинската администрация е разработила идеен проект, придружен с бизнес обосновка за изграждане на газотурбинна инсталация за комбинирано производство на електроенергия и топлоенергия в района на гр.Елин Пелин.
Ползите от проекта са:
подобряване сигурността на електроснабдяването в общината;
задоволяване нуждите на промишлените и битови потребители с по-евтина топлинна енергия;
разкриване на временни работни места при строителството на инсталацията;
разкриване на постоянни работни места за квалифицирани работници и специалисти от общината. Финансирането на проекта ще разчита на външни инвеститори и заемни средства.
За наличието на инвеститорски интерес допринасят следните фактори:
наличие на изградена инфраструктура - близост до газопровод за природен газ, пътища, ж.п.линия, електропроводи от РЕС;
развита промишленост - наличие на предприятия с възможност за директна продажба на произвежданата топлинна енергия;
все още ниска цена на терените, подходящи за изграждане на инсталацията (около 5 - 6 евро за квадратен метър);
наличие на квалифицирани работници и специалисти с подходящ опит, придобит от работата им в енергийни предприятия в близост до гр.Елин Пелин - в гр.София, Металургичен комбинат "Кремиковци" и др.;
сигурен пазар за произвежданите електроенергия и топлоенергия с възможности за нормална възвръщаемост на капиталовите разходи.
SWOT анализ на инфраструктурата
Силни страни:
Стратегически транспортен възел;
Добра инфраструктурна осигуреност - пътища, ж.п. транспорт, комуникации;
Добро индустриално развитие на общината;
Процес на газифициране на промишлената и битова зони;
Слаби страни:
Недостатъчни технически условия за привличане на инвестиции (обособена индустриална част със съответната инфраструктура);
Лошо състояние на пътната мрежа;
Амортизирани водопровод и канализация или липсата на такива;
Липса на техническа документация и проектна готовност за изпълнение на определени обекти;
Предимства:
Близост до столицата;
Възможност за развитие на нови икономически дейности и свързанатас това инфраструктура;
Наличие на инвеститорски интерес за развитие на телекомуникационната и газова инфраструктура;
Заплахи:
Минимален бюджет за капиталови разходи;
Непоследователна политика при определяне приоритетите за развитие;
Липса на инвентаризация състоянието на инфраструктурата и изготвен на нейна база план за действие по години и финансови параметри. |
|
|
|