ИНФОРМАЦИЯ ЗА РАБОТОДАТЕЛИТЕ, желаещи да участват в Проект „Започвам работа” – Компонент 3 „Заетост” по Програма „Развитие на човешките ресурси” 2021-2027

Дата на публикуване: 22.03.2024 13:35

 ИНФОРМАЦИЯ ЗА РАБОТОДАТЕЛИТЕ, желаещи да участват в Проект „Започвам работа” – Компонент 3 „Заетост” по Програма „Развитие на човешките ресурси” 2021-2027

  1. Допустими работодатели по Проекта:
  • Работодатели, които попадат в приложното поле на Регламент (ЕС) № 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 година относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis (Регламент (ЕС) № 2023/2831).
  • Общини и общински предприятия по чл. 52 от ЗОС.
  1. Допълнителни условия, на които да отговарят кандидатите-работодатели, за да бъдат одобрени за участие в проекта.

За постигане на основната цел на проекта (осигуряване на цялостен пакет от мерки, насочени към интеграция на пазара на труда на неактивни и безработни лица, с акцент върху лицата в неравностойно положение), както и на заложените индикатори са поставени допълнителни условия, на които да отговарят кандидатите-работодатели, за да бъдат одобрени за участие в проекта. За да допринесе реално за намаляване на безработицата в страната, както и да бъде максимално ефективни мерките на местно ниво ще бъде предприет подход за използване на прагове от максимално допустим брой свободни работни места, които може да заяви работодател по проекта в зависимост от общината на чиято територия се разкриват работните места. По този начин ще се обезпечи възможността максимално широк кръг от лица и предприятия да вземат участие в проектните дейности, което от своя страна пряко ще допринесе за целесъобразно разширяване на обхвата на подпомагане на ПРЧР, респективно на ЕСФ+.

Целевите групи по проекта са  безработни и неактивни лица, като има изведени две приоритетни групи, а именно:

  • Безработни и неактивни лица в неравностойно положение. В тази група попадат хора в уязвима социално-икономическа ситуация, включително хора, които изпитват или са изложени на риск от бедност, социално изключване или дискриминация в нейните множество измерения.
  • Безработни и неактивни лица с трайни увреждания (лица с установена степен на намалена работоспособност/вид и степен на увреждане 75 и над 75 на сто).
  1. При подаване на заявка от страна на работодател, вкл. община и общинско предприятие, за включване в проект „Започвам работа – Компонент 3 Заетост“ максималният брой разкрити свободни работни места (СРМ) ще бъде ограничен в зависимост от процента на безработицата за 2023 г. в съответната община, на територията на която работодателят ще разкрие работните места, както следва:
  • При нива на безработица в диапазона 0,01% – 5,99 % - (за 2023 г. са 85 общини)  - работодателят има право да разкрие до 4 СРМ, като половината от работните места следва да бъдат за безработни и неактивни лица в неравностойно  положение и/или за безработни и неактивни лица с трайни увреждания;
  • При нива на безработица в диапазона 6,00 % – 14,99 % - (за 2023 г. са 108 общини) – работодателят има право да разкрие до 6 СРМ, като половината от работните места следва да бъдат за безработни и неактивни лица в неравностойно  положение и/или за безработни и неактивни лица с трайни увреждания;
  • При нива на безработица в диапазона 15,00 % – 29,99 % - (за 2023 г. са 58 общини) – работодателят има право да разкрие до 8 СРМ, като половината от работните места следва да бъдат за безработни и неактивни лица в неравностойно  положение и/или за безработни и неактивни лица с трайни увреждания;
  • При нива на безработица над 30,00 % - (за 2023 г. са 14 общини) – работодателят има право да разкрие до 10 СРМ, като половината от работните места следва да бъдат за безработни и неактивни лица в неравностойно положение и/или за безработни и неактивни лица с трайни увреждания.

***В случай на наемане на нечетен брой лица следва да се дава приоритет на представителите на една от двете приоритетни групи. Например: Ако работодател подаде заявка за разкриване на 3 работни места, то за да отговаря на условията и да бъде одобрена заявката му, трябва не по-малко от две от работните места да бъдат за безработни и неактивни лица в неравностойно положение и/или за безработни и неактивни лица с трайни увреждания.

  1. В допълнение, ако кандидатът работодател е новорегистрирано ЮЛ (след 01.02.2024 г.), то той има право да подаде 1 заявка и да разкрие до 2 работни места, без значение на територията на коя община ще се разкриват, като половината от работните места следва да бъдат за безработни и неактивни лица в неравностойно  положение и/или за безработни и неактивни лица с трайни увреждания.
  2. Ако кандидатът работодател е ЮЛ със средносписъчен брой на персонала за месеца, предхождащ този на подаване на заявката от поне 250 лица, както и осъществява дейност в сектор „Хуманно здравеопазване“ или „Образование“, той има право да разкрие до 20 работни места, без значение на територията на коя община ще се разкриват те, като половината от работните места следва да бъдат за безработни и неактивни лица в неравностойно  положение и/или за безработни и неактивни лица с трайни увреждания

*** Съгласно посоченото в Стратегия по заетостта на Р България 2021-2030г., структурата на заетостта по икономически дейности в България се характеризира с по-ниски от средните за ЕС дялове за секторите образование и здравеопазване спрямо останалите държави-членки. Това налага предприемане на целенасочени мерки за облекчаване условията за допустимост по проекта за канидати-работодатели, осъществяващи дейност в тези два сектора.  Освен това в Съвместен доклад за заетостта за 2024 г., публикуван от ЕК наскоро се посочва, че  демографските развития, по-специално прогнозираната по-висока бъдеща продължителност на живота, увеличават потенциалната нужда от дългосрочни грижи в бъдеще. На фона на продължаващите мегатенденции към социалните политики трябва да се подхожда от гледна точка на целия живот, от раждането до старост. Установено е, че три функции са ключови в това отношение: 1) регулиране на пазара на труда (по-специално за справяне с неравенствата на пазара на труда, насърчаване на качеството на работните места и социалния диалог); 2) социална защита (фокусирана върху защита на доходите срещу рискове и стабилизиране); и 3) активни и превантивни социални политики, включително предоставяне на подкрепа за заетост, образование, повишаване и преквалификация, здравни, социални услуги и услуги за грижи, за да се даде възможност за пълно участие в икономиката и обществото. Активните и превантивни социални политики на различни етапи от живота могат да доведат до „двоен дивидент“, намалявайки бъдещите разходи за защита на доходите благодарение на заетостта, благосъстоянието и ползите за здравето, като същевременно подкрепят приобщаващия растеж и разширяват данъчната основа. Последните данни установяват, че освен демографските фактори, образованието, здравето и усилията за превенция на заболяванията са ключови фактори, влияещи върху прогнозираната нужда от дългосрочно обучение.

Няколко държави членки са предприели мерки за справяне с недостига на работна сила в здравеопазването и осигуряване на задържане на здравния персонал, както и за подобряване на управлението в сектора. Очакванията към България са да последва тези примери.  Този компонент е първа стъпка в тази посока.

Важно:

При подаване на заявка от страна на работодател, вкл. община и общинско предприятие, за включване в проект „Започвам работа – Компонент 3 Заетост“ максималният брой разкрити свободни работни места (СРМ) ще бъде ограничен в зависимост от процента на безработицата за 2023 г. в съответната община, на територията на която работодателят ще разкрие работните места. В тази връзка работодателят следва да подаде отделна заявка за всяка община на територията на която се намира свободното работно място. Обръщаме Ви внимание, чеАдрес за получаване на услугата”, следва да бъде в същата община в която работодателят разкрива работните места.

Работодателят следва да има предвид, че в подадената от него заявка половината от работните места задължително следва да бъдат за безработни и неактивни лица в неравностойно  положение и/или за безработни и неактивни лица с трайни увреждания.

В случай че някое от гореизброените условия не бъде спазено заявката следва да бъде неодобрена.

В случай че работодателят одобри само безработни и неактивни лица, без лица от приоритетните групи, то с него няма да бъде сключен договор за заетост.

III.Работодатели, които не са допустими за включване в проекта

  1. Да не попада в хипотезите, посочени в чл.137 (респ. чл.136, параграф 1 и чл.141, параграф 1) от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 г.
  2. Да не са в положение на конфликт на интереси с финансовите участници и другите лица, участващи в изпълнението и управлението на бюджета по настоящия Проект, включително в подготвителни действия за това, в одита или контрола. Конфликт на интереси е налице, когато безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансов участник или друго лице е опорочено по причини, свързани със семейството, емоционалния живот, политическата или националната принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг интерес, който е общ с този на получателя;
  3. Да не разкриват работни места, финансирани по друг проект, програма или каквато и да е друга финансова схема, произлизаща от националния бюджет, бюджета на Европейския съюз или друга донорска програма, проверката на което ще се извършва на ниво индивидуален проект – на ниво на допустими дейности, както и на ниво представител на целева група.
  4. Да назначават лицата от целевата група на работни места, които не представляват увеличение на списъчния състав на персонала в съответното предприятие, в сравнение със списъчния състав на персонала 1 месец преди подаване на заявка от конкретния работодател, длъжността трябва да е била незаета, овакантена поради придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст или правомерно уволнение поради извършено нарушение, а не в резултат от съкращаване на персонал.
  5. Да не са обявени в несъстоятелност или в ликвидация, както и да не се намират в открито производство по несъстоятелност или в ликвидация или в подобни процедури, съгласно законодателството на страната, в която са установени/регистрирани; дейността им не е под разпореждане на съда, не е налице сключено споразумение с кредиторите, не са преустановили дейността си, както и не са обект на производство по тези въпроси и не се намират в аналогично положение в резултат на подобна процедура, предвидена в националните законови или подзаконови актове на страната, в която са установени/регистрирани;
  6. 6. Да нямат просрочени задължения/имат одобрен от НАП погасителен план за отсрочено/разсрочено погасяване на задълженията, когато има такива, свързани с плащането към държавата на вноски за социално осигуряване и данъци в съответствие с правните разпоредби на страната, в която са установени, или с тези на страната на кандидата, или с тези на страната, в която трябва да се изпълни дейността по проекта;
  7. Да нямат просрочени задължения към общината за плащането на местни данъци и такси, съгласно Закона за местните данъци и такси или съгласно законодателството на страната, в която са установени/регистрирани;
  8. Да не са обект на административна санкция, посочена в член 109, параграф 1 от Регламент 966/2012 г.;
  9. Да не са признати за виновни за тежко нарушение при упражняване на професионалната си дейност, доказано с всякакви средства, които кандидатът може да обоснове, включително с решения на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и на международни организации;
  10. Лицата, които имат правомощия да представляват работодателя, да не са осъждани с влязла в сила присъда за измама, корупция, участие в престъпна организация, изпиране на пари или всякаква друга незаконна дейност, ако тази незаконна дейност накърнява финансовите интереси на Съюза;
  11. 11. Лицата, които имат правомощия да представляват работодателя, да не са осъждани за престъпление по служба с влязла в сила присъда от компетентен орган на държава членка.

За доказване на обстоятелствата от т. 1 до т. 11 се попълват декларация по образец (Приложение 3 и 3А). Декларацията е неразделна част от електронната заявка.

  1. Да разкриват работни места в сектори на икономиката, с изключение на посочените в чл. 1, т. 1 на Регламент 2023/2831 г.
  2. Работодатели са недопустими за включване  по настоящата процедура, ако попадат в забранителните режими на помощ в съответствие с Регламент (ЕС) № 2023/2831.
  3. Работодатели, които наемат лица от целевите групи по проекта не са допустими за финансиране, ако разкриват работни места в следните сектори на икономиката:

а) помощите, предоставяни на предприятия, които извършват дейност в сектора на рибарството и аквакултурите, обхванати от Регламент (ЕО) № 104/2000 г. на Съвета;

б) помощите, предоставяни на предприятия, които извършват дейност в областта на първичното производство на селскостопански продукти;

в) помощите, предоставяни на предприятия, които извършват дейности в сектора на преработката[1]  и търговията със селскостопански продукти, в следните случаи:

  1. i) когато размерът на помощта е определен въз основа на цените или количествата на този вид продукти, изкупувани от първичните производители или предлагани на пазара от съответните предприятия;
  2. ii) когато помощта е свързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители;

  г) помощите за дейности, свързани с износ за трети държави или държави членки, по-конкретно помощите, пряко свързани с изнасяните количества, със създаването и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи, свързани с износа;

  д) помощите, подчинени на преференциалното използване на национални продукти спрямо вносни такива.

  1. Когато дадено предприятие упражнява дейност в секторите, посочени в т. 12, букви а), б) или в), както и в един или повече от секторите или дейностите, обхванати от Регламент (ЕС) № 2023/2831 г., регламентът се прилага спрямо помощта, предоставяна за съответните сектори или дейности, при условие че се гарантира посредством подходящи средства (като например разделение на дейностите или разграничаване на разходите), че дейностите в изключените сектори не се ползват от помощ de minimis, предоставена съгласно (Регламент (ЕС) № 2023/2831 г.).

Обстоятелствата, свързани с получаването на минимална помощ, съгласно Регламент 2023/2831, се декларират, като работодателите попълват декларация по образец (Приложение I ). За попълването на Приложение 2 работодателите се ръководят от Указания за попълване на Декларацията за минимални и държавни помощи (Приложение IА). Декларацията е неразделна част от електронната заявка.

Заявката и приложенията към нея се подават само по електронен път.

Приложенията към електронната заявка се подписват с електронен подпис или се прилагат сканирани, подписвани собственоръчно.

ВАЖНО: Юридически лица с нестопанска цел следва да докажат, че извършват стопанска дейност и поддържат аналитична счетоводна отчетност за тази дейност с разделяне на стопанската и нестопанската дейност. Осигуряването на заетост по проекта следва да бъде във връзка с осъществяване на стопанската дейност. При извършване на проверки на място, от страна на Агенция по заетостта, работодателят – НПО, следва да осигури достъп до счетоводството си за проверка на посоченото по-горе обстоятелство.

ВАЖНО: Агенцията по заетостта ще извършва служебна проверка за съществуващ, към момента на подаване на  Заявката код на икономическа дейност, съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД) 2008 г. или ако не е възможна такава, работодателят представя документ, издаден от НСИ, за съществуващ, към момента на подаване на  Заявката в АЗ, код на икономическа дейност, съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД) 2008 г. (основен и допълнителен/ни). Не е допустимо работодателят да кандидатства с код на икономическа дейност, определен след подаване на Заявката в АЗ.

За определяне на допустимостта се използва класификация КИД-2008 (приета със Заповед № РД 07-317/29.11.2007 г. на Председателя на Националния статистически институт).

III. Представители на целевата група по Проекта са:

  • безработни и неактивни лица;
  • безработни и неактивни лица в неравностойно положение (хора в уязвима социално-икономическа ситуация, включително хора, които изпитват или са изложени на риск от бедност, социално изключване или дискриминация в нейните множество измерения, съгласно Регламент 2021/1057);
  • безработни и неактивни лица с трайни увреждания (лица с установена степен на намалена работоспособност/вид и степен на увреждане 75 и над 75 на сто);

За лицата от целевите групи следва да се имат предвид следните определения:

  • Групата на неактивните лица включва лицата на възраст от 16 до 65 навършени години, които не са осигурени по чл. 4 и 4а и не са осигурители по чл. 5 от Кодекса за социално осигуряване, не са регистрирани като търсещи работа лица по реда на ЗНЗ и не са във формално образование или обучение. До 4 седмици преди включване в проекта, лицата следва да отговарят на същите изисквания и условия, посочени в дефиницията „неактивни“.
  • Съгласно закона за насърчаване на заетостта безработни са лицата, които при регистрацията им в ДБТ не работят, търсят работа имат готовност да започнат работа в 14-дневен срок от уведомяването им от ДБТ (Допълнителни разпоредби §1.1). До 4 седмици преди включване в проекта, лицата следва да отговарят на същите изисквания и условия, посочени в дефиницията „безработни“.
  • За целите на проекта за лица в неравностойно положение ще се считат хора, попадащи в: уязвима социално-икономическа ситуация, включително хора, които изпитват или са изложени на риск от бедност, социално изключване или дискриминация в нейните множество измерения (съгласно Регламент 2021/1057). В тази група се включват и хора в неравностойно положение от следните подгрупи:
  • Групи в неравностойно положение на пазара на труда съгласно Допълнителни разпоредби § 1., т. 4а. от ЗНЗ;
  • Лица с увреждания, които са с физическа, психическа, интелектуална и сетивна недостатъчност, която при взаимодействие с обкръжаващата ги среда би могла да възпрепятства тяхното пълноценно и ефективно участие в обществения живот с намалена работоспособност не по-малко от 30% /ЗХУ/;
  • Мигранти, вкл. граждани от трети страни;
  • Малцинства, вкл. маргинализирани общности като ромите.

За участие в проекта не е задължително лицата от целевите групи да са участвали в Компонент 1 – „Активиране“ на процедура „Започвам работа“, за да бъдат допустими по Компонент 3 – „Заетост“.          

       За да се гарантира спазването на изискванията за принадлежност на лицата към целевата група, участниците следва да отговарят на критериите за допустимост към момента, в който се включват в субсидирана заетост.

  1. Допустими разходи по проекта:

Разходите за възнаграждение за наето лице, представител на целева група по процедурата, се възстановяват под формата на стандартна таблица за единица разход. Стандартната таблица за единица разход покрива тримесечния разход за труд на Работодател за наето лице в икономически сектор (икономическата дейност на предприятието, в която е заето лицето, съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД) 2008 г.) при минимум 85% отработени дни за периода в т.ч. дните, в които лицето ползва платен годишен отпуск. В стойността на единица разход се включват тримесечните разходи за труд на работодателя за наето лице. Същите включват брутно възнаграждение (разход за нетно възнаграждение, лични осигурителни вноски и данък на физическо лице) и осигурителни вноски за сметка на работодателя, в т.ч. и разход за платен годишен отпуск.

Размерът на стандартната таблица за единица разход по икономически дейности на работодателите при 8-часов работен ден е, както следва:

Индекс на ИД

Икономически дейности

Брутно възнаграждение

Осигурителните вноски за сметка на работодател

Стандартна таблица за единица разход

В

Добивна промишленост

5 527.00 лв.

1 045.00 лв.

6 572.00 лв.

C

Преработваща промишленост

3 329.00 лв.

629.00 лв.

3 958.00 лв.

D

Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива

5 751.00 лв.

1 088.00 лв.

6 839.00 лв.

E

Доставяне на води; канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване

2 969.00 лв.

561.00 лв.

3 530.00 лв.

F

Строителство

2 980.00 лв.

563.00 лв.

3 543.00 лв.

G

Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети

3 333.00 лв.

630.00 лв.

3 963.00 лв.

H

Транспорт, складиране и съобщения

3 231.00 лв.

611.00 лв.

3 842.00 лв.

I

Хотелиерство и ресторантьорство

2 266.00 лв.

428.00 лв.

2 694.00 лв.

J

Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения

9 555.00 лв.

1 807.00 лв.

11 362.00 лв.

K

Финансови и застрахователни дейности

5 914.00 лв.

1 119.00 лв.

7 033.00 лв.

L

Операции с недвижими имоти

3 460.00 лв.

654.00 лв.

4 114.00 лв.

M

Професионални дейности и научни изследвания

5 376.00 лв.

1 017.00 лв.

6 393.00 лв.

N

Административни и спомагателни дейности

3 176.00 лв.

600.00 лв.

3 776.00 лв.

P

Образование

4 299.00 лв.

813.00 лв.

5 112.00 лв.

Q

Хуманно здравеопазване и социална работа

4 504.00 лв.

852.00 лв.

5 356.00 лв.

R

Култура, спорт и развлечения

3 160.00 лв.

597.00 лв.

3 757.00 лв.

S

Други дейности

2 580.00 лв.

488.00 лв.

3 068.00 лв.

Икономическа дейност

Брутно възнаграждение

Осигурителни вноски за сметка на работодател (19,22%)

Стандартна таблица за единица разход при 8 часов работен ден

Държавно управление

2 799.00 лв.

537.00 лв.

3 336.00 лв.

 

 

 

Размерът на стандартната таблица за единица разход по икономически дейности на работодателите при 4-часов работен ден е, както следва:

 

Индекс на ИД

Икономически дейности

Брутно възнаграждение

Осигурителните вноски за сметка на работодател

Стандартна таблица за единица разход

В

Добивна промишленост

2 763.00 лв.

522.00 лв.

3 285.00 лв.

C

Преработваща промишленост

1 664.00 лв.

314.00 лв.

1 978.00 лв.

D

Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива

2 875.00 лв.

544.00 лв.

3 419.00 лв.

E

Доставяне на води; канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване

1 484.00 лв.

280.00 лв.

1 764.00 лв.

F

Строителство

1 490.00 лв.

282.00 лв.

1 772.00 лв.

G

Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети

1 666.00 лв.

315.00 лв.

1 981.00 лв.

H

Транспорт, складиране и съобщения

1 615.00 лв.

305.00 лв.

1 920.00 лв.

I

Хотелиерство и ресторантьорство

1 133.00 лв.

214.00 лв.

1 347.00 лв.

J

Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения

4 777.00 лв.

903.00 лв.

5 680.00 лв.

K

Финансови и застрахователни дейности

2 957.00 лв.

559.00 лв.

3 516.00 лв.

L

Операции с недвижими имоти

1 730.00 лв.

327.00 лв.

2 057.00 лв.

M

Професионални дейности и научни изследвания

2 688.00 лв.

508.00 лв.

3 196.00 лв.

N

Административни и спомагателни дейности

1 588.00 лв.

300.00 лв.

1 888.00 лв.

P

Образование

2 149.00 лв.

406.00 лв.

2 555.00 лв.

Q

Хуманно здравеопазване и социална работа

2 252.00 лв.

426.00 лв.

2 678.00 лв.

R

Култура, спорт и развлечения

1 580.00 лв.

298.00 лв.

1 878.00 лв.

S

Други дейности

1 290.00 лв.

244.00 лв.

1 534.00 лв.

Икономическа дейност

Брутно възнаграждение

Осигурителни вноски за сметка на работодател (19,22%)

Стандартна таблица за единица разход при 4 часов работен ден

Държавно управление

1 399.00 лв.

268.00 лв.

1 667.00 лв.

 

 

 

 

 

Предвид спазването на трудовото и осигурително право, в случаите когато размерът на тримесечния разход е по-нисък от размера на минималната работна заплата, работодателите следва да осигурят съфинансиране на разходите за труд, стимули и осигурителни вноски на включените лица от целевата група.

  1. Разходи за еднократни стимули:

         По проекта са допустими разходи за еднократни стимули, покриващи размера на дължимите осигуровки за сметка на работодателя за 3 месеца, при запазена заетост на наето лице 3 месеца след изтичане на определения период на устойчивост. Разходите са дължими, в случай че работодателят е запазил сходни или е въвел по–добри условия на възнаграждения по трудовия договор в полза на заетото лице и лицето е отработило поне 75% от работните дни за периода.

Разходите за еднократен стимул за наето лице, представител на целевите групи по процедурата, се възстановяват под формата на стандартна таблица за единица разход.

Стандартна таблица за единица разход покрива еднократен разход за стимул, покриващ размера на дължимите осигурителни вноски за сметка на работодател (за период от три месеца след изтичане на определения период на устойчивост), съгласно КСО и КТ, при отработени минимум 75% от работните дни за периода.

Размерът на еднократния разход за стимул, покриващ дължимите осигурителни вноски за сметка на работодател (за период от три месеца след изтичане на определения период на устойчивост), съгласно КСО и КТ, при запазена заетост на наето лице по икономическа дейност на работодателя при 8-часов работен ден е, както следва:

Индекс на ИД

Икономически дейности

Разход за стимул на работодател
при 8 часов работен ден на заетото лице

В

Добивна промишленост

1 045.00 лв.

C

Преработваща промишленост

629.00 лв.

D

Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива

1 088.00 лв.

E

Доставяне на води; канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване

561.00 лв.

F

Строителство

563.00 лв.

G

Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети

630.00 лв.

H

Транспорт, складиране и съобщения

611.00 лв.

I

Хотелиерство и ресторантьорство

428.00 лв.

J

Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения

1 807.00 лв.

K

Финансови и застрахователни дейности

1 119.00 лв.

L

Операции с недвижими имоти

654.00 лв.

M

Професионални дейности и научни изследвания

1 017.00 лв.

N

Административни и спомагателни дейности

600.00 лв.

P

Образование

813.00 лв.

Q

Хуманно здравеопазване и социална работа

852.00 лв.

R

Култура, спорт и развлечения

597.00 лв.

S

Други дейности

488.00 лв.

Икономически дейности

Разход за стимул на работодател

при 8 часов работен ден на заетото лице

Държавно управление

537.00 лв.

 

 

 

 

      Стандартната таблица за единица разход за еднократен разход за стимул, покриващ размера на дължимите осигурителни вноски за сметка на работодател (за период от 6 м. (2 тримесечия) от началото на безсрочния договор), съгласно КСО и КТ, при запазена заетост на наето лице, по икономическа дейност на работодателя при 4-часов работен ден е:

Индекс на ИД

Икономически дейности

Разход за стимул на работодател
при 4 часов работен ден на заетото лице

 

 

В

Добивна промишленост

522.00 лв.

 

C

Преработваща промишленост

314.00 лв.

 

D

Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива

544.00 лв.

 

E

Доставяне на води; канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване

280.00 лв.

 

F

Строителство

282.00 лв.

 

G

Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети

315.00 лв.

 

H

Транспорт, складиране и съобщения

305.00 лв.

 

I

Хотелиерство и ресторантьорство

214.00 лв.

 

J

Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения

903.00 лв.

 

K

Финансови и застрахователни дейности

559.00 лв.

 

L

Операции с недвижими имоти

327.00 лв.

 

M

Професионални дейности и научни изследвания

508.00 лв.

 

N

Административни и спомагателни дейности

300.00 лв.

 

P

Образование

406.00 лв.

 

Q

Хуманно здравеопазване и социална работа

426.00 лв.

 

R

Култура, спорт и развлечения

298.00 лв.

 

S

Други дейности

244.00 лв.

 

Икономически дейности

Разход за стимул на работодател
при 4 часов работен ден на заетото лице

Държавно управление

268.00 лв.

 

 

  1. VI. Проектът предоставя на работодателите следните възможности:

Работодателите могат да заявяват свободни работни места по Проекта във всички сфери на икономиката, с изключение  на следните сектори на икономиката:

  • отрасъл рибарството и аквакултури;
  • преработка и предлагане на пазара на продукти от риболов и аквакултури, когато размерът на помощта е определен въз основа на цената или количеството на закупените или пуснати на пазара продукти;
  • в областта на първичното производство на селскостопански продукти;

в сектора на преработката и търговията със селскостопански продукти, в следните случаи:

а) когато размерът на помощта е определен въз основа на цените или количествата на този вид продукти, изкупувани от първичните производители или предлагани на пазара от съответните предприятия;

б) когато помощта е свързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители.

      Работодателят извършва подбор измежду насочените от дирекция „Бюро по труда” лица за заемане на заявеното работно място. За изпълнението на подаденото от работодателя заявление насочването на лица от целевата група продължава до 1 (един) месец, от датата на одобряване на заявката и допустимостта на работодателя. В случай че няма достатъчно подходящи лица за удовлетворяване на заявлението и след изтичане на 15 дни от началото на насочване, служебно се разширява териториалният обхват съгласно § 1, т. 4 от Допълнителните разпоредби на Закона за насърчаване на заетостта[2] за оставащия период за насочване на лица, без да е необходимо писмено искане от работодателя.

В случай, че не бъдат одобрени пълния брой заявени работни места и след изтичане на посочения по-горе срок, работодателят може да сключи договор само за одобрените безработни лица. В случай, че липсват подходящи безработни лица, които да отговарят на изискванията на работодателя, посочени в заявката, следва същата да се счита за закрита.

Работодателят сключва договор за заетост (по образец) с Агенцията по заетостта за осигуряване на заетост на одобрените от него и от агенцията безработни лица, за период, както следва: за безработни и неактивни лица – до 6 месеца (две тримесечия); за безработни и неактивни лица в неравностойно положение – до 12 месеца (четири тримесечия) и за безработни и неактивни лица с трайни увреждания(75 и над 75 на сто) – за период до 24 месеца (осем тримесечия).

 

 

ВАЖНО:

По настоящия проект, когато наето лице напуска работа преди планирания срок на заетост, не се допуска назначаване на друго лице на същото работно място за оставащия период на заетост.

 Работодателят не може да кандидатства по настоящия проект за разкрити от него работни места, за които получава финансиране по друг проект, програма или каквато и да е друга финансова схема, произлизаща от националния бюджет, бюджета на Общността или друга донорска програма.

 При прекратяване на трудовия договор на лицето по време на заетостта по Проекта по инициатива на работодателя без виновно поведение на лицето, работодателят възстановява изплатените по Проекта средства за това работно място.

Работодателите следва да запазят заетостта на минимум 50% от работните места на лицата от целевата група (безработни и неактивни лица или безработни и неактивни лица в неравностойно положение), които са получили подкрепа по процедурата, за период от 50% от периода на субсидираната заетост след нейното приключване.

След приключване на субсидираната заетост на наетите лица с трайни увреждания(75 и над 75 на сто), работодателите следва да запазят заетостта на минимум 50% от работните места на тези лица за период не по-малък от 3 месеца.

 

VII. Документи за кандидатстване и включване в Проекта:

Работодателите подават заявления само по електронен път, чрез подаване на електронно заявление.

  • Декларация за липса на обстоятелства (Приложение 3 и 3А);
  • Декларация за минимални и държавни помощи (Приложение I ), попълнена в съответствие с Указание за попълване на ДМП (Приложение IА);
  • Документи, необходими за документална проверка преди сключване на договор, относими и отразяващи разпределението на капитала за анализиране на взаимоотношенията ”едно и също предприятие”:
  • Книга за акционерите - приложимо за акционерните дружества с поименни акции;
  • Актуална справка за разпределението на капитала на дружеството - приложимо за акционерните дружества;
  • Дружествен договор - приложимо за дружествата с ограничена отговорност, едноличните дружества с ограничена отговорност (учредителен акт), събирателните дружества и командитните дружества;
  • Книга за акционерите и устав - приложимо за командитните дружества с акции;
  • Устав - приложимо за кооперациите.

Посочените изискуеми документи се представят като копие, заверено от кандидата, в случай че не са оповестени в Търговския регистър. В случай че посочените документи са оповестени в Търговския регистър, същите не следва да се представят, като ще се проверяват от дирекции „Бюро по труда“ съгласно чл. 23, ал. 4 от Закона за търговския регистър.

 

Агенцията по заетостта ще провери всички декларирани обстоятелства и в случай че Работодателят не отговаря на изискванията за допустимост по проекта, няма да се пристъпи към подписване на договор за предоставяне на БФП.

На официалната страница на Агенция по заетостта ежеседмично ще се публикува регистър на одобрени/неодобрени работодатели.

Образците на декларациите са публикувани на официалната страница на Агенцията по заетостта.

VIII.  Извършване на проверка, във връзка с минимални помощи.

 Получените средства за осигуряване на заетост на наетите лица по проекта, представляват минимална помощ за работодателите/общините/ общинските предприятия по чл. 52 от ЗОС, съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 2023/2831 с изключение на общините и общинските предприятия по чл. 52 от ЗОС, в случай че лицата са наети от тях за осъществяване на нестопански дейности.

Съгласно чл. 3 на Регламент (ЕО) 2023/2831 общият размер на помощта de minimis, предоставяна във всяка държава членка на едно и също предприятие[3], не надхвърля 300 000 EUR (или левовата равностойност – 586 749 лева) за период от три години.

Когато с отпускането на новата помощ de minimis може да бъде надвишен съответният таван, определен в чл. 3 на Регламента, никоя част от тази нова помощ не може да попада в приложното поле на Регламент (ЕО) 2023/2831. В такива случаи не може да се иска благоприятно третиране на мярката за помощ по регламента - нито към момента на предоставяне на помощта, нито, в който и да е по-късен момент. При констатиране на действително надвишаване на установения праг в Регламент (ЕО) № 2023/2831, ще се предприемат мерки по възстановяване на цялата получена сума по последно подписания договор от страна на бенефициента.

Съгласно чл. 3, ал. 5 от Регламент (ЕС) № 2023/2831 в случаите, в които помощта се отпуска под форма, различна от безвъзмездна помощ, размерът на помощта е брутният еквивалент на безвъзмездна помощ.

При необходимост сконтирането ще се извършва от Конкретния бенефициент с оглед гарантиране, че предоставената безвъзмездна финансова помощ ще бъде съобразена с прага установен в Регламент (ЕС) № 2023/2831, както и за докладване на помощта.

Помощта de minimis, предоставена съгласно Регламент (ЕС) № 2023/2831, може да се кумулира с помощ de minimis, предоставена съгласно Регламент (ЕС) № 360/2012  на Комисията до тавана, установен в посочения регламент. Тя може да се кумулира с помощ de minimis, предоставяна съгласно други регламенти за помощ de minimis, до съответния таван, определен в член 3, ал. 2 от Регламент 2023/2831.

Помощта de minimis не се кумулира с държавна помощ, отпусната за същите допустими разходи или с държавна помощ за същата мярка за финансиране на риска, ако чрез това кумулиране може да се надвиши най-високият приложим интензитет на помощта или размер на помощта, определен в конкретните обстоятелства за всеки отделен случай с регламент за групово освобождаване или с решение, приети от Комисията.

При констатиране на неправомерно предоставена помощ или надвишаване на установения в чл. 3 от Регламент (ЕС) № 2023/2831 праг, бенефициентът следва да възстанови пълния размер на предоставените средства по договора ведно със законната лихва от момента на надвишаването до окончателното им изплащане.

    В случай че се установи, че е превишен таванът на помощта, възстановяването на неправомерно предоставена помощ се извършва по реда на раздел V от Правилника за прилагане на Закона за държавните помощи, приет с ПМС № 61 от 20.03.2007 г., (изм., ДВ. бр. 3 от 12 януари 2010 г.), съгласно който решение на Европейската комисия за възстановяване на неправомерно предоставена минимална помощ подлежи на принудително изпълнение по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК). Когато с решение на Европейската комисия за възстановяване на неправомерно предоставена минимална помощ не са индивидуализирани получателите на помощ и размерът на сумата, която трябва да се възстанови, администраторът на помощ издава допълнително и акт за установяване на публично вземане по реда на чл. 166, ал. 2 и 3 от ДОПК. Не се разрешава предоставяне на нова минимална помощ на предприятие, което не е изпълнило решение на Европейската комисия за възстановяване на неправомерно предоставена минимална помощ и не е възстановило изцяло неправомерно получената минимална помощ.               

ВАЖНО: Всички работодатели следва да предявят окончателно искане за плащане до 30.09.2026 г. Подадените искания за плащане след тази дата няма да бъдат обработвани от страна на АЗ.

Електронната заявка ще бъде достъпна за подаване на заявления от 08:30 часа на 08.03.2024 г.  до 00:00 часа на 07.04.2024 г.

[1] „преработка на селскостопански продукти“ е всяка операция, извършена спрямо селскостопански продукт, от която се получава също селскостопански продукт, с изключение на дейностите, осъществявани на място в земеделското стопанство, необходими за приготвянето на животински или растителен продукт за първата му продажба;

[2] Подходяща работа" е работата, която съответства на образованието и/или квалификацията, и/или професионалния опит на лицето, както и на неговото здравословно състояние, ако тя се намира в същото населено място или до 50 км извън него, при условие че има подходящ обществен транспорт, за период до 12 месеца от датата на регистрация на лицето в дирекция "Бюро по труда". След този период "подходяща работа" е тази, която съответства на здравословното състояние на лицето, ако тя се намира в същото населено място или до 50 км извън него, при условие че има подходящ обществен транспорт или осигурен транспорт от работодателя.

[3]  а) дадено предприятие притежава мнозинството от гласовете на акционерите или съдружниците в друго предприятие;

    б) дадено предприятие има право да назначава или отстранява мнозинството от членовете на административния, управителния или надзорния орган на друго предприятие;

    в) дадено предприятие има право да упражнява доминиращо влияние спрямо друго предприятие по силата на договор, сключен с това предприятие, или на разпоредба в неговия устав или учредителен акт;

    г) дадено предприятие, което е акционер или съдружник в друго предприятие, контролира самостоятелно, по силата на споразумение с останалите акционери или съдружници в това предприятие, мнозинството от гласовете на акционерите или съдружниците в това предприятие.

    Предприятия, поддържащи едно от взаимоотношенията, посочени в алинея първа, букви а) — г), посредством едно или няколко други предприятия, също се разглеждат като едно и също предприятие.

2.Линк от сайта на АЗ в който има допълнителна информация относно проекта:
https://www.az.government.bg/pages/zapochvam-rabota-komponent-3-zaetost/

Галерия




Наименование Брой тегления
prilojenie-6-informacija-za-rabotodateli(1).doc 11 Изтегли документ с име "prilojenie-6-informacija-za-rabotodateli(1).doc"

Търсене